För de företag som riktar blicken mot
en global marknad är Magento en tänkbar internationell
e-handelslösning. Magento, som köptes upp av eBay 2011, utvecklades
ur osCommerce som det idag utklassar i populäritet, speciellt när
det gäller mellanstora sajter.
Det skall sägas att om ditt företag
likt Nike eller Olympus har ett uppenbart behov av Magentos
flaggskepp Enterprise, då kommer inte heller årskostnaden på
(minst) 100.000 SEK att vara något problem. Men för de flesta andra
är den prislappen minst sagt avskräckande. För att bättre passa
små och mellanstora företags budgetar finns därför Magento liksom
sina konkurrenter i flera olika varianter, där prestanda och
funktioner främst beror på vilka krav du har på din ebutik.
Vid första anblicken är det mest
lockande alternativet för små och nystartade företag Magentocommerce webshop med Community Edition, den populära gratisvarianten som likt WordPress
har en öppen källkod. Det utvecklas och drivs därmed framåt av
frivilliga utvecklare och användare. Installationen är snabb, enkel
och du bör kunna bygga din butik inom en timme. Faktum är att det
bör ta längre tid att beskriva dina produkter än vad det tar att
börja sälja dem, men det finns också massvis med spännande sätt
att skräddarsy din butik. För den som vill lära sig mer finns det
videolektioner att tillgå, samt givetvis Magentos egna
utvecklarforum.
Gratis är så klart gott, men glöm
inte att gratisvarianten innebär att du måste hitta en egen
betallösning samt säkerhetscertifiera din butik. För dig som har
liten budget och en stor portion tålamod (alternativt kan få ett
kompispris från en programmerare) kan Community mycket väl vara en
intressant lösning. Men det är ditt ansvar att underhålla sajten,
så ska din butik växa kan det vara mer intressant att titta på en
helhetslösning.
För dig som tycker att strängar i
första hand finns på en gitarr kan den gyllene medelvägen Magento
Go vara en passande helhetslösning. Denna ”html-fria” lösning,
som låter dig ändra utseende och lägga till material med bara
några klick, är fullt skalbar och kostar därför från en
hundralapp i månaden upp till nära tusenlappen. Men oavsett
prisklass ingår de flesta funktioner som man rätt att förvänta
sig, vilket förstås inkluderar oändliga möjligheter att
kategorisera dina produkter och flera sätt för dina kunder att
hitta rätt produkt. Det ingår inte någon betallösning i Magento
Go, men däremot ingår SEO optimering, önskelistor, presentkort och
mycket mer. Om du dessutom har en viss kodkoll kan du lätt integrera
CSS och Javascript (samt köpa färdiga skript) och lägga till ännu
fler funktioner och lösningar till din butik i form av extensions.
Låt en webbredaktör ta hand om butiken
För den som vill ha en snabb lösning
kan det vara bra att låta en webbredaktör ta hand om din webbutik. Med Magento Go passa, men kan också bli en onödigt dyr lösning i
längden. Magento Community är däremot ett utmärkt alternativ för
den som vill känna på och samtidigt lära sig lite mer om e-handel.
Behöver du en webbredaktör? Kontakta Webbredaktörerna i Stockholm så hjälper de dig med din butik.